לגליזציה, פוליטיקה והשקעות: חיים רמון בריאיון למגזין קנאביס

איך נראית חוות הקנאביס שלו בקולורדו, למה הוא נכנס לתחום, מה היתרון של החברה שלו, מתי תהיה לגליזציה בישראל, מה דעתו על מרים אדלסון והאם יש לביבי תחליף - דברים אלו ואחרים בריאיון מיוחד עם חיים רמון.

חיים רמון נכנס לעסקי הקנאביס, והפעם באמת. אחרי סיבוב קצר כיועץ בחברה קטנה, שר הבריאות והמשפטים לשעבר עולה שלב ויעמוד בראש חברת קנאביס המחזיקה בפעילות קיימת בשוק הלגליזציה בקולורדו, ארה”ב. בימים אלה החברה, ‘אספן פורסט’ (Aspen Forest) מתחילה את פעילותה בבורסה הישראלית על ידי יציקת פעילותה לתוך שלד בורסאי מקומי בשם ‘וונטייז’ (Vonetize), שעוד צפוי להשתנות בשבועות הבאים.

‘אספן’ מחזיקה בדנבר מתקן גידול קנאביס חוקי וכן חנות למכירת קנאביס, “דיספנסרי” בשם ‘Mary Jane’s House’. בעלי החברה הוא גבריאל ברזני, ישראלי לשעבר שהקים את החברה לפני כ-5 שנים ולאחרונה רכש את הבעלות על השלד. בשבוע שעבר, מיד לאחר ההודעה על תחילת הפעילות, זינקה מניית וונטייז במאות אחוזים. ברזני מינה את רמון לתפקיד יו”ר החברה וכעת יתחילו השניים בגיוסי הון במטרה להגיע מוקדם ככל שניתן למועד היציאה משימור ולהתחיל להיסחר בבורסה של תל אביב.

למעשה רמון וברזני, שישמש כמנכ”ל החברה הממוזגת, מצאו מן “קומבינה” לגיטימית, שמאפשרת לציבור, לטענתם אולי לראשונה אי פעם, להשקיע בחברה אמריקאית ציבורית הפועלת בשוק החוקי, של הלגליזציה – דבר שאסור לחברות שנסחרות בבורסה האמריקאית. גם את האיסורים על חברות ישראליות לסחור בעקיפין בשוק הפנאי, בגלל סעיף 38 בפקודת הסמים, הם הצליחו לעקוף על ידי ויתור של ברזני, תושב ארה”ב, על אזרחותו הישראלית.

“מה שאני מנסה זה לומר למשקיעים אמריקאיים תראו, מכיוון שבארה”ב אסור להשקיע או להנפיק בבורסה חברות קנאביס למטרות פנאי, בואו תעשו את זה פה,” מסביר רמון בריאיון מיוחד למגזין קנאביס, לכבוד כניסתו לפעילות רשמית בתחום. שוחחנו איתו על עסקי הקנאביס בארץ ובעולם, על פוליטיקה מקומית, עתידו של נתניהו, וגם כמובן על הג’וב החדש שלו – מגדל וסוחר קנאביס בינלאומי.

חלק ממוצרי הקנאביס בחנות הקנאביס של חיים רמון בקולורדו, ארה"ב
בקרוב “רמון הייז”? חלק ממוצרי הקנאביס בדיספנסרי “MaryJane’s House” בדנבר, קולורדו, ארה”ב

“השקעה בוונטייז היא בעקיפין למעשה השקעה במה שהיה אפשר להשקיע בארה”ב אם זה היה חוקי. אז כאן זה חוקי, אתם יכולים, אתם משקיעים בקנאביס פנאי דרך הבורסה הישראלית. את אותו דבר אני אומר גם למשקיעים ישראליים. למה אתם שמים את כספיכם על קרן הצבי? כן יהיה ייצוא, לא יהיה ייצוא… פה יש לכם חווה, עובדת, הכל לגיטימי, הכל חוקי, הכל טוב”.

“האיסור על קנאביס הוא ממעשי החלם הגדולים של החברה האנושית”

סיבה נוספת לריאיון הוא ספר חדש שהוא יפרסם בקרוב, בעוד חודשים ספורים, שלדבריו “זה לא בדיוק אוטוביוגרפיה, יותר על תהליכים שקרו, איך הם קרו, כל פרק עומד בפני עצמו ומציג סיפור על שלטון החוק, המשפט, על עזה, לבנון, ירושלים, חרדים, מערכת הבריאות, ההסתדרות ועוד ועוד עוד, ויש גם פרק על לגליזציה של קנאביס”. הפרק המדובר, שעותק ממנו הגיע לידינו, הוא מיצוי כלל הטענות בעד לגליזציה ועמדה נוקבת וחד משמעית לצדן, כפי שהוא נשמע טוען בשנים האחרונות פעמים רבות ובכל הזדמנות.

“אני חושב שאחד ממעשי החלם הכי גדולים שהחברה האנושית, וגם בישראל, עשו, זה האיסור על קנאביס. זו טעות. צריך לעשות לגליזציה של קנאביס, אין הבדל מבחינתי בין קנאביס לבין סיגריות לבין אלכוהול, כולם התמכרויות מזיקות. אני לא מעשן קנאביס, לא סיגריות, ואני בקושי שותה. אני חושב שזה התמכרויות מזיקות אבל הדרך להתמודד איתן היא לא על ידי הפללה אלא על ידי הסברה. בישראל ובעולם המערבי הקטינו בצורה משמעותית את עישון הסיגריות על ידי הסברה מסיבית ומיסוי גבוה, בשעה שלמרות הפללת צרכני הקנאביס מספר המעשנים הולך וגדל ובישראל לפי סקר של הרשות למלחמה בסמים הוא הכי גדול בעולם ביי פאר, אנחנו לא משאירים אבק למקום השני שזה איסלנד”.

יהיו כותרות מעניינות בעקבות מה שיחשף בספר?

“יהיו גם יהיו”.

אז בסדר, אתה אוהד לגליזציה גדול וזו אידאולוגיה, אבל למה נכנסת לביזנס בעצם.

“או. הציעו לי להיכנס לביזנס הזה לא פעם ולא פעמיים, בישראל, כל מיני חברות, כבר לפני שלוש שנים, ואני אמרתי להם כבר אז שאני לא מאמין שהשוק ייפתח לייצוא תוך שלוש שנים. היום אני מצטער להגיד שטעיתי וזה לקח יותר משלוש שנים, ובינתיים שוק הקנאביס הרפואי הולך ומתפתח בעולם וכאשר זה ייפתח בישראל השוק העולמי כבר לא יקבל את זה. מה עוד שאם טראמפ לא ייבחר, ואני מאמין שהוא לא ייבחר, מגמת הלגליזציה תלך ותגדל משמעותית. נכון שביידן לא אמר שהוא בעד לגליזציה אבל אני מעריך שישאירו את ההחלטה לכל מדינה, ויבטלו את האיסור הפדרלי על הפקדת כספי קנאביס בבנקים. יבטלו גם את האיסור לאפשר הנפקה בבורסה של חברות קנאביס בשוק הפנאי. שני האיסורים האלה פוגעים מאוד בתעשיית הקנאביס בארה”ב ואת זה ישנו קודם. לגבי החוקים פלילי או לא פלילי, זה כל מדינה בארה”ב תקבע בתחומה”.

אם אין תקווה לשוק הישראלי למה נכנסת לתחום?

“לפני שנה וחצי התראיינתי לתכנית טלוויזיה והודעתי שמניות הקנאביס זו בועה, והן יתרסקו וימשיכו להתרסק שוב ושוב, ורק לגליזציה של קנאביס בישראל זו הדרך הנכונה. הרגשתי שבישראל יש סוג של הולכת שולל. הביורוקרטיה הישראלית מוכרת לי היטב. אנשים אמרו לי לפני שלוש שנים שעוד חצי שנה יש ייצוא. אמרתי להם אפילו שלוש שנים לא. היום הם אומרים ‘איך לא שמעתי לך’. לכן סירבתי להיות מעורב בגידול קנאביס בישראל. עכשיו הלכתי לחברה חדשה, חברה קפריסאית, כי אסור בישראל לרשום חברה שעוסקת בקנאביס לצרכי פנאי. אז החברה היא קפריסאית, היא הגיעה לשוק הישראלי והנכס המרכזי שלה זה דיספנסרי גדול ליד שדה התעופה בדנבר, וחוות גידול. וונטייז הודיעה שתקלוט את חברת אספן פורסט האמריקאית, והמניות כבר עולות. באמצע אוגוסט העיסקה תיסגר סופית ותיכנס הפעילות של אספן לתוך וונטייז”.

מה הקטע עם חברה מקפריסין שמנהלת עסקים בארה”ב ונסחרת בבורסה בישראל?

“היופי הוא שהחברה הזו לא תלויה בשוק הקנאביס בישראל, וגם לא תלויה בלגליזציה של קנאביס. היא לדעתי החברה הראשונה והיחידה עם פעילות קנאביס בתחום הפנאי שיש לה חברה בת בארה”ב. ‘אספן’, שתהיה שקופה כמובן, תפרסם בקרוב את המאזן שלה לשנת 2018 ו-2019 ולפיו עד סוף השנה היא צפויה למכור בהמשך השנה בקצב של מיליון דולר בחודש כמעט, ומתוך זה יגיעו מיליון דולר רווחים לוונטייז, מיידי”.

מי האנשים שמנהלים את החברה?

“הבעלים של אספן זו משפחת ברזני, המנכ”ל הוא גברי ברזני שהקים ומנהל את פעילות הקנאביס של החברה בקולורדו לשימוש פנאי בחמש השנים האחרונות. אסור לחברה ציבורית שאוספת כסף בישראל שהמנכ”ל שלה יהיה מקומי, הוא חייב להיות אזרח זר. ברזני הוא אמריקאי אז הוא יהיה המנכ”ל ואלי בן הרוש, שעבד עד לאחרונה בתעשיות ‘פרמייר ים המלח’, הוא הנשיא. ברזני קנו את השלד של וונטייז ואליו תיכנס הפעילות של אספן לה יש מתקן גידול של 800 מטר, היא מעסיקה עובדים, ואנחנו במשא ומתן לרכישת עוד דיספנסרי בדנבר ועוד 3 מתקני גידול. אז אתה שואל למה נכנסתי לזה? כי זה מה שאני מאמין, שקנאביס צריך להיות לגאלי, אז אני עוסק בחברה שפועלת במדינה שיש לגליזציה של קנאביס”.

מה תפקידך בחברה בעצם? לפתוח דלתות?

“אני יושב ראש, אני עוזר בגיוס משקיעים. צריך לזכור שזו חברה פרטית לא ציבורית, ואני רוצה שיהיה בה מינהל ציבורי תקין של חברה, שהכל יהיה מסודר, וזה חלק מהאחריות שלי כיו”ר”.

חיים רמון בכנסת בסוף שנות ה-80 (צילום: סער יעקב, לפ"מ)
“היום כולם מעשנים קנאביס אבל פעם זה היה דבר איזוטרי, לא הכרתי את זה”, חיים רמון בכנסת בסוף שנות ה-80 (צילום: סער יעקב, לפ”מ)

עד כמה אתה מעורב בפרטים הקטנים? זנים, קנבינואידים?

“זנים אני לא מכיר, זה עדיין בעיקר בקולורדו גם, לא ירדתי לפרטים האלה. את תורת הקנבינואידים אני מכיר בודאי”.

מה קרה עם החברה שסייעת לה בשנה שעברה, במדינת לסוטו (“אסיף 420”)?

“הולך להם טוב, קיבלו השקעות, בונים את החווה בלסוטו על 10 דונם והם במו”מ מתקדם עם חברה גרמנית שתעשה להם GMP, שתביא אותם עד אישור שיווק בגרמניה. הם לא הלכו לעשות GMP במלטה שלא שווה הרבה, אלא בגרמניה, מסודר”.

זיהיתי את העקיצה על מלטה, אני מבין שאתה בעניינים.

“אני לא אגיב על זה כי אני לא רוצה לדבר סרה על אף אחד. תאמין לי אני שולט בעניינים”.

“פסימי לגבי לגליזציה, התקווה היחידה זה אוחנה”

נחזור ללגליזציה, אתה מאמין שזה יכול לקרות בממשלה הנוכחית? ביום רביעי דיון ראשון בועדה שהוקמה לצורך כך.

“קודם כל טוב שקמה ועדה, אבל היא תעסוק בעיקר באי הפללה. אולי הם יגיעו למשהו אבל אני חושב שצריך לגליזציה”.

התכנית היא לנסח הצעת חוק ללגליזציה ולהגיש אותה לא?

“כן אבל אני מכיר איך זה, זה 5 משרדים, עד שהם יושבים… הדבר שמעודד אותי הוא שהשר לבטחון פנים אמיר אוחנה הוא בעד לגליזציה מוחלטת. הוא מבין את העקרון שאלפי שעות שיטור מתבזבזות על רדיפת מעשני קנאביס. כמה הוא יירתם לזה, כמה הוא יעשה, אני לא יודע. אבל גם אם זה יקרה, זה ייקח לפחות שנה. גם האי הפללה. ולדעתי האי הפללה הזאת לא תהיה שונה בהרבה מהאי הפללה שעשה ארדן”.

וואו, אז אתה פסימי?

“אני פסימי כן, האופטימיות היחידה שלי זה השר אמיר אוחנה, הוא התקווה היחידה של כולנו. אני מקווה שיצליחו לדחוף אותו לזה, כי יש לו הרבה דברים על הראש. אני נפגשתי איתו ודיברתי איתו על לגליזציה מוחלטת, והוא כולו פתוח לזה והוא גם שיתף ציוץ בעניין הזה. הוא לדעתי איש המפתח שיכול לעשות את זה”.

גם ביבי שיתף ציוץ.

“אבל ביבי שיתף את הציוץ לפני הבחירות והוא אחרי. זה הבדל מאוד גדול”.

אז אם לא תהיה לגליזציה בממשלה הזאת, אז בבאה? מתי?

“זו כבר שאלה אם בכלל הממשלה תחזיק מעמד, זו ממשלה מאוד לא יציבה שעסוקה במשבר דרמטי, כלכלי לפני הכל”.

“אם ביבי לא יתעורר יבוא הקץ על שלטונו”

גנץ יהיה ראש ממשלה לדעתך כפי שסוכם?

“אני מטיל ספק גדול. בהתחלה חשבתי שכן אבל הירידה… אם הירידה שלו לא תיעצר והוא ימשיך להתדרדר ל-7, 6, 5 מנדטים, זה כבר כמעט לא יהיה לגיטימי שאדם שהתמיכה הציבורית שלו היא חמישה מנדטים יהיה ראש ממשלה ולדעתי ביבי ינצל את זה. אבל מה שמאזן את זה זה המשבר הכלכלי הגדול, אם לא יהיה שינוי, אם ביבי לא יקח את המושכות, אם לא יבין שצריך לשים סוף לשלטון הפקידוסטן. תהיה לו בעיה. אגב הם גם בקנאביס. מי היו האנשים שטירפדו את הקנאביס? את האי הפללה והלגליזציה? הפקידים והיועצים. אם הממשלה ואם ביבי לא יבינו שהם צריכים לשים קץ למציאות בה יש אחריות ללא סמכות וסמכות ללא אחריות, יבוא הקץ לשלטון נתניהו. יכול אבל להיות גם שביבי יתעשת, הוא פוליטיקאי מהרמה הכי גבוהה שיש פה”.

חנות קנאביס דיספנסרי MaryJane's House, דנבר, קולורדו
חנות הקנאביס (“דיספנסרי”) שמנהלת החברה החדשה בראשה עומד רמון

ומה עם העניין המשפטי?

“העניין המשפטי יימשך שנים רבות”.

4 שנים…

“עם הערעור לעליון זה הרבה יותר…”

אתה רואה בנוף הפוליטי מישהו שיכול להחליף את נתניהו?

“אני לא יודע, יבוא מישהו. לא גנץ וכנראה גם לא לפיד. אני יכול רק להגיד שאם זה יימשך נתניהו יהיה בסכנת התרסקות. מי ירסק אותו אני עוד לא יודע. אם הכעס הציבורי ימשיך זה יהיה אסון. עשו מהלך נכון שנתנו כסף לשכירים, דמי אבטלה עד יוני, יהיה שקט בגזרה הזו, טוב. אבל, לעצמאים, אתם מטומטמים? תנו לכל עצמאי 7,500 שקל לחודש משכורת ואם בסוף השנה יסתבר שהעצמאי הזה הרוויח הוא יחזיר”.

אבל זו מדיניות, שאתה יודע, היא מעודדת אבטלה. אם אני מקבל 7,500 שקל בחודש מה לי ללכת לעבוד.

“כשאדם נמצא בטיפול נמרץ ויש לו התקף לב, אז קודם מטפלים בהתקף לב ואחר כך מטפלים בתופעות הלוואי של התרופות שנותנים לו. קודם צריך לחיות. כמובן שצריך גם הכשרות מקצועיות, אבל זה עוד חודשיים שלושה. קודם כל שתהיה הרגשה שאין פחד לאוכל של מחר. כרגע זה למגר את הפחד והחרדה מפני הקיום היומיומי”.

טוב, למי הצבעת בבחירות האחרונות?

“עמיר פרץ”.

מאוכזב?

“לא מאוכזב, היו לי אמנם הרבה ציפיות, אבל לפחות יש לו עמדות, לא כמו כחול לבן שאף אחד לא יודע מה העמדות שלהם”.

עוד נראה אותך בכנסת?

“לא זה לא מעניין אותי”.

“מי שמתנגד ללגליזציה תומך בפשע וטרור”

מה דעתך על החלטת בג”ץ לאחרונה? השופטים דחו את העתירה לביטול ההפללה והסדרת השוק אבל לא לגופה. השופטים אמרו בעצם ‘בואו ניתן לכנסת את הזמן לעשות את שלה’.

“כשהם ביטלו חוקים של הכנסת הם לא נתנו לכנסת זמן לשנות, להתאים ולדון בעניין או לשפר אותו. כשהם רצו שאדלשטיין יודח ביום חמישי הם לא היו מוכנים לחכות אפילו עד יום שני. אז אל תתרשמו, זו היתה דרך אלגנטית ונעימה לזרוק אתכם מכל המדרגות. אין טעם. אם לא זה אז ימצאו תירוץ אחר. אל תבנו על זה. האמירה שלהם ‘תנו לכנסת’ אחרי שהכנסת מתברברים בזה כבר שנים? בשורה של החלטות בחודשים האחרונים בית המשפט העליון גילה חוסר סבלנות מוחלט וחוסר כבוד מוחלט לכנסת. פתאום בעניין הזה הוא נותן להם את הכבוד? הוא לא רצה להתעסק עם זה אז מצא דרך אלגנטית למרוח אתכם”.

למה לדעתך בציונות הדתית ואצל החרדים מצד אחד, ואצל המפלגות הערביות מצד שני, יש התנגדות כל כך חריפה ללגליזציה? האם זה נטו עניין דתי, או אלקטורלי פוליטי?

“אני פחות בקיא בערבים, אבל אצל החרדים זה חלק מהתרבות של להיות נגד לכל רמז של התרת צריכת סמים. מבחינתם צריכת סמים זה כמו צריכת זנות וזה רע נקודה. כמו שהם התנגדו לפני שנים לביטול החוק שהומוסקסואליות היא עבירה פלילית כפי שזה היה בעבר. נכון שלא העמידו לדין על הומוסקסואליות בישראל, אבל הם התנגדו שנים לכך שזה לא יהיה עבירה פלילית. למרות זאת אני מאמין שאפשר עם עבודה טובה להשקיע, להסביר להם את מה שאני מנסה להסביר, שהלגליזציה תוריד את מספר המעשנים, כמו בקולורדו, היתה שם ירידה משמעותית במספר בני הנוער שמעשנים”.

מתקן גידול קנאביס אינדור של חיים רמון
מתוך מתקן הגידול בקולורדו של החברה בראשה עומד רמון

מה דעתך על האמירות של ד”ר מרים אדלסון, מו”ל ‘ישראל היום’, נגד לגליזציה?

“כנראה שככה הם מאמינים, אבל קצת מוזר לי שמשפחה שעושה את הונה הגדול מקזינו, שבהרבה מקומות למשל בישראל קזינו זה בכלל לא חוקי, הרי ההתמכרות של קזינו גורמת להרבה יותר נזקים. קראתי את המאמר שלה, מעולם לא נתקלתי באוסף דברים מגוחכים ולא נכונים כמו הדבר הזה. כל מי שמתנגד ללגליזציה של קנאביס בעקיפין הוא תומך במשפחות פשע ובטרור, שניזונים מהמשך המצב הזה. זה לא נעשה בכוונה, אבל התוצאה של ההתנגדות ללגליזציה היא חיזוק ארגוני הטרור. החיזבאללה לפחות 20 עד 30 אחוז מהכנסותיו מגיע מסחר בקנאביס”.

לאורך ימיך בתפקידים בכירים, שר בריאות, שר משפטים, משנה לראש ממשלה – נתקלת מתישהו בנושא הקנאביס, מלבד בשנים האחרונות כשכבר לא היית בתפקיד?

“הנושא לא היה על סדר היום. עלה ירוק התחילה רק ב-99 וזה היה נראה דבר איזוטרי, הייתי עסוק בדברים אחרים לגמרי. אני מניח שאם הייתי ממשיך להיות 4 שנים שר משפטים זה היה קורה, אבל קודם כשהייתי שר בריאות בתחילת שנות ה-90 הייתי עסוק במלחמות בעישון. הקנאביס לא היה בכותרות, זה היה משהו שולי, או של הבוהמה או רק בשולי החברה. לא העמקתי בנושא הזה בכלל. לא ידעתי ולא הבנתי כמה זה חשוב. אבל באמת היום כולם מעשנים קנאביס, זה לא היה ככה. היום חלק גדול מהאנשים שאני מכיר מעשנים קנאביס. היום אני יודע להגיד שמה שקרה בישראל בעקבות ההפללה, זה בדיוק מה שקרה בתקופת היובש בארה”ב. בתום תקופת היובש, 10 שנים אחרי כן, היו יותר מכורים לאלכוהול מלפני האיסור. וגם המאפיה נולדה אז, אל קאפונה וחבריו, כל זה נולד בעקבות האיסור”.

“החלום שנהיה מעצמת יצוא קנאביס – נגמר”

קראת אצלנו שישראל הפכה תוך חצי שנה ליבואנית הקנאביס הגדולה בעולם? לאן זה הולך לדעתך?

“כן קראתי, לדעתי הדבר המרכזי שהשוק הישראלי ילך אליו זה לכיוון של פארמה מצד אחד ומצד שני תעשיות עזר לקנאביס, לצריכת קנאביס, ליצירת קנאביס, לשכלול תהליכים, כלומר לא התפרחת עצמה אלא כל מה מסביב לה, תוצרי לוואי של הענף הזה שבו אנחנו מתקדמים מאוד. בעניין התפרחת אני צופה עתיד קודר לתעשיית הקנאביס בישראל”.

כלומר הרוב יהיה מייבוא?

“יש כבר חוות שמייצרות מספיק בארץ, והן ימשיכו לייצר. אם יהיה מחסור אז ייבאו מחו”ל ובזה זה נגמר. הפריצה הגדולה עליה חלמנו, שנהיה מעצמת יצוא, אני חושב שזה בגדר אשליה. נגמר הסיפור”.

איך אתה מסביר את ההצטרפות האדירה של עשרות מפורסמים ובכירים בציבוריות הישראלית לתחום הזה, זה הייפ? זה פינק וושינג? הלבנה של התחום? סיבוב עסקי?

“אני לא אדבר סרה בחבריי, בחלק מחבריי, אבל קח למשל את אהוד אולמרט. החברות של הקנאביס בישראל, שנסחרות בבורסה, האמינו בשני דברים: שהשמות האלה יועילו להם במסדרונות השלטון, אבל חלק מהשמות הם לא כל כך חזקים בלשון המעטה במסדרונות השלטון אלא דווקא מעוררים תגובה שלילית אפילו, ושהם יצליחו להביא משקיעים. כשבאו אליי זה מה שציפו ממני. אלה שני האלמנטים שהובילו פניות לאנשי משק ובכירים. הם קיוו שזה מה שיקרה אבל אני לא בטוח שזה הצליח. אין לי ספק שאולמרט עושה כמיטב יכולתו, הבעיה היא שמה שקורה בשוק הקנאביס העולמי, פלוס מה שקורה עם הרגולציה הישראלית, זה מנחית מכות קשות על השוק בישראל. מה שיקרה זה שבמוקדם או במאוחר תהיה לגליזציה בישראל, ואז יקרה מה שקרה בקנדה, החברות יתרסקו”.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר